14 juni 2015

Att flytta ett akvarium.


Som jag skrivit förut så håller jag på att göra om ett rum här hemma. Lillgrabbens gamla rum. Och då blev det så att vissa saker "fick inte plats" i hans nya rum. Bla denna möbel och hans akvarium. Akvariet får gärna stanna kvar, det är ändå bara jag som sköter det. Men möbeln kunde jag inte på något vis få in i inredningstänket! Dessutom ville storebror ha den i sin nya lägenhet. Nu föll det sig så att jag fått en teakmöbel som skulle passa perfekt i storlek. Så då flyttar man ju bara på akvariet då, eller?..
Fullt så lätt var det inte, men det hade jag nästan redan räknat ut. Steg ett var att få i fiskarna i en hink, så att så mycket av vattnet som möjligt kunde tömmas ur. Och fiskarna, de lekte kurragömma bland växterna och ville inte alls låta sig fångas. När de sen blev placerade i hinken lyckades en hoppa ur. Och med två katter i huset var det rena cirkusen ett tag. Jag hade faktiskt god lust att slänga akvariet ut genom fönstret och spola ner alla fiskarna i toaletten! Men som den sanna djurvän som jag är så gjorde jag ju så klart inte det. Ett lock på hinken och så var den saken räddad! Sen tömde vi det på så mycket vatten som gick, flyttade akvariet och hällde tillbaka vatten och fiskar. Och inte ett enda djur kom till skada vid hela processen (varken katter eller fiskar).



Och det blev så fint! På bilden är det ganska grumligt fortfarande, men fiskarna verkar gilla sin nya möbel!
Akvariet är ju tungt, så för att vara på den säkra sidan har vi gjort kraftiga förstärkningar inne i skåpet först i form av en ram och flera tvärslåar som stadgar upp. Allt detta är lätt att ta bort den dagen vi inte har akvariet längre. Och skåpet kan då användas som vanligt.



Nu kan man ju luras och tro att vi fått ordning på rummet. Men inte på något vis skulle jag vilja säga. Vänder man sig om möts man av denna syn. En bäddsoffemakeover som heter duga. Jag har tillbringat hela dagen med att ta bort det gamla tyget för att kunna mäta hur mycket jag behöver köpa. Ska skaffa nytt skumgummi också, doften som det gamla avger är allt annat än fräsch, och vi ska ju ha den att sova i...
Just nu kliar det i fingrarna att få den färdig, men jag kan inte göra ett dugg mer innan jag hittat nytt tyg och skumgummi. Så jag får hålla mig till tåls, och kanske slå mig ner i gungstolen vid akvariet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar