15 juli 2014

IKEAs museum i Älmhult

Här kommer lite bilder från IKEAmuseet i Älmhult där vi var för drygt en vecka sedan. Har ni vägarna förbi ska ni absolut stanna för en visit. Entrén är gratis och nostalgifaktorn är hög. Rummen är möblerade efter olika decennier ända från IKEAs "barndom". Ett större museum finns med i planerna, och till detta efterlyser man interiör att köpa eller låna för att få miljöerna perfekta. Jag har en del gammalt från IKEA här hemma, men att låna ut det? Nej, det skulle jag inte kunna.


Tidigt 50-tal
 Snyggt och lite avskalat. Känner igen fåglarna, liknande triss flyger hemma på min vägg.


50-tal
Kolla in soffgruppen! Vill ha!!

50-tal-tidigt 60-tal
Detta rum gav mig gåshud. Jag ville flytta in, slå mig ner och äta middag vid matbordet för att sedan sjunka ner bekvämt i någon av de två fotöljerna eller varför inte halvligga i soffan samtidigt som man dricker kvällskaffet. Kort sagt, detta rum skulle jag kunna döda för!

Sent 60-tal
Läckert, färgglatt och hysteriskt härligt! Fotöljerna ville följa med mig hem...


70-tal
Härliga soffor som går att göra om till sängar, eller bara en lång soffa, eller en fotölj för två. Bara fantasin sätter gränsen.

70-tal
Funktionellt, inga krusiduller. Påminner mig om min barndom. Ser ut som ett dagis eller fritidshem.

80-tal
Så här ville jag att mitt tonårsrum skulle se ut, ocu ungefär så fick jag det. Igenkänningsfaktorn är hög, men det är inget i detta rum som jag skulle vilja ta med mig hem. Inte något faktiskt.

Sent 80-tal
Min 13-åriga som tyckte att det här var det klart snyggaste rummet! Jag fick rysningar.
Been there, done that, aldrig mer.

90-tal
 Ja, vad ska man säga, här vill iallafall jag inte flytta in. Men det hemskaste av allt var, att då, på 90-talet när jag fick min första egna lägenhet var detta det snyggaste jag kunde tänka mig. Tur att man kan ändra sig, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar