13 maj 2012

Loppis i Tranås

Igår var den årliga megaloppisen i Tranås då hela Storgatan fylls med loppisbord, och trots regn, rusk och kyla åkte vi dit, jag o min man. Med mig hem hade jag en blandad kompott av mestadels helt livsnödvändiga prylar!   


Eller vad sägs om en gullig våg och ett kryddstäl i teak med kryddorna kvar i burkarna! Fyrtio år gamla kanelstänger, det går inte av för hackor!


En "strösselkatt" till Stina...


...att ansluta sig till samlingen.


Två hängljuslyktor från Norrmans. Har ett par hängande i taket innan, blir snyggt med en grupp.


Ett gäng Vinetaskålar för en tjuga och en karaff som det står Gullaskruf på. Ingår den kanske i en servis, någon som vet? Snygg var den iallafall.


En italiensk vas i läckra färger. Jag tycker att den påminner om vaser som jag sett på flera andra bloggar, men då i turkos/blå färg. Har jag rätt, gjordes de i denna färgställning också?


För en tjuga fick jag denna skönhet från Upsala Ekeby. Den är limmad i örat, därav det låga priset.


Men då jag redan har en i samma serie, och tycker de gör sig bra tillsammans kan jag stå ut med lite skavanker.
Serien heter förresten Grafit/Ruta och är formgiven av Mari Simmulsson 1963-1964.


Jag älskar dessa svampvaser, hade dock bestämmt att inte köpa fler, men när dessa två stod mitt framför ögonen på mig kunda jag ju så klart inte låta bli. De ska få flytta till mitt kontor...


...där dessa tre redan står och väntar på dem. Blir som en hel svampskog uppe på bokhyllan.


En kottevas bör inte vara ensam...


...utan trivs nog bäst bland sina kottekompisar. Den uppmärksamme ser att örat på den största är ditlimmat igen!


Tänk, när jag gav bort min Lansettservis så har jag börjat hitta fler och fler delar till den. Men Sandra blir glad!






Ofta är det så, att först letar men efter en sak i flera månader, sen hittar man den äntligen o köper den. Sen bara nån vecka senare så hittar man en till, ännu billigare! Klart man köper den också.
Jag pratar om stringblombord.  Det här släpade jag hem från gatuloppisen igår, dock utan att vilja ha det själv, men man går bara inte ifrån ett sådant fynd! Men Sandra var inte direkt nödbedd att ta emot det, faktum är att hon faktiskt blev rätt så glad en gång till! Det är väl bara det att bor man på 30 kvadrat så är väl inte ett blombord den mest praktiska möbeln att ha, men hon får säkert till det fint.


20 kommentarer:

  1. Karaffen är från Gullaskrifs serie ISI. Du har säkert sett fyrkantiga vaser, men det finns glas, ishinkar och diverse andra delar i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snabbt svar,nu har jag kollat lite bilder, och vet du, jag har en vas i serien fick jag se! En lila. Glasen var jättesnygga, dem ska jag hålla utkik efter, skulle vara snyggt att ha till karaffen.

      Radera
  2. Oj vilka superfina fynd! Och jag får ju särskilt gratulera till svampvaserna! Jag såg förresten en kottevas idag på Tradera, det var förvisso den lilla varianten som du redan har. De är jättefina och lagningen syntes inte.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har ju också en maffig samling svampvaser. Läste docj att en av dina gått i kras. Illa!

      Radera
  3. Snyggt loppat! Bra priser dessutom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket snyggt och praktiskt inhandlat på en o samma dag!

      Radera
  4. Vilka fina fynd!Retroåldern på kryddorna slår till och med åldern på de kryddor jag hittade i mammas skafferi, de var bara sent 70-tal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas inte att din mamma använde dem fortfarande bara!

      Radera
  5. Oj, vad roligt att du hittade så mycket som du gillar! Och dina kottevaser är en klass för sig,,, ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att katterna tycker det också!

      Radera
  6. Snyggt! Karaffen är en shaker som ska ha propp, serien är ISI från Gullaskruf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag misstänkte att det skule vara en propp till! Hos mig får den bli vinkaraff o då behövs ingen skakning.

      Radera
  7. Vilka fina fynd du hittade! Jag var också där men hittade inget alls. Blev en sprillans ny handväska istället.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina fynd du gjorde. Synd att jag missade att det var denna helgen det var storloppis där, hade tänkt att åka dit. Är ju inte så långt ifrån Jönköping så...

    Men det blir väl fler tillfällen! Mycket trevliga och fina fynd du gjorde iallafall. Grattis!

    SvaraRadera
  9. Så mycket kul du hittade i Tranås!
    Tänk ett blombord till, ännu billigare dessutom !
    Har haft en sån som den mindre hänglyktan men den råkade jag krascha för länge sen.
    Gillar kottevaserna och fast jag är mer för det färgglada så är ju de bruna upsala-ekebyvaserna så snygga.

    SvaraRadera
  10. Jag har en liknande italiensk vas som din, men större, se på den här http://www.borgmansantikt.se/liknandeartikel.cfm?artnr=NS1149

    Så visst finns den i de gröna färgerna :)

    Tack för en bra blogg förresten.

    MVH. Peter Borgman, Borgmans Antikviteter

    SvaraRadera
  11. precis ett sådant blombord har jag tänkt skaffa men ännu inte hittat.. de blir lätt så dyra här i malmö. den loppisen du varit på, läste jag om när jag bodde i småland men det var väldigt långt mellan växjö och tranås trots att det ligger i samma landskap, så jag kom aldrig iväg på den..

    SvaraRadera