24 februari 2012

Fredagstur

Om tid och möjlighet finns, beger vi oss alltid till "Hjärta till hjärta"-loppisen på fredagar, min jobbarkompis Anki och jag. Och idag hängde vi bokstavligen på låset, först i kön var vi också!
En gammal burk emsersalt fick följa med hem, mest för sitt gamla och lite slitna utseende. Burken är fortfarande halvfylld med ett potatismjölsliknande puler.
Jag googlade på emsersalt, och tydligen är det något man använde som slemlösande vid förkylning. Är det någon som vet mer och kan berätta? Kanske finns det att köpa idag också? Innehållet är koksalt och natriumkarbonat, alltså borde det bli någon slags kolsyreaktion när man blandar det med vatten, som det står på burken att man ska göra. 
Få se om jag vågar prova, just nu står den som prydnad på stringhyllan i köket, och där passar den bra. 



Jag är ju som bekant svag för katter i alla former och då är det svårt att inte ta hem en sådan här gammal "skönhet".


En tukos skål från Sea glasbruk.


"Åh, vilken läcker vas" tänkte jag när jag såg denna. "Och med etiketten kvar och allting ska det ju vara lätt att identifiera vilket glasbruk den kommer ifrån", tänkte jag också.
Nu ser jag ju inte så bra, så identifikationen fick vänta tills jag kom tillbaka till kontoret och fick på mig läsglasögonen.
Gissa vad det stod på etiketten? "Made in China"!

2 kommentarer:

  1. Emsersalt....måste vara samma som finns i de rosa supergoda och väldigt gammaldags halstabletterna som fortfarande finns att köpa i askform....
    Ljuvliga barndomsminnen!

    SvaraRadera
  2. Emsersalt köpte jag på apoteket för inte så länge sedan. Vid närmare eftertanke var det kanske för tio-femton år sedan, men det KÄNNS väldigt nyligen;)

    SvaraRadera