26 juli 2011

Lamplycka!

Idag begav sig delar av familjen till grannstaden Norrköping. Vi skulle besöka dinosaurieutställningen som är där just nu. Utställningen var en besvikelse. Hade förväntat oss lite mera. Men Norrköping är en trevlig stad att strosa i, och av en händelse strosade jag in på Myrorna! Och Myrornas affär i Norrköping vill jag varmt rekommendera. Fräscht, stort och mycket av allting.

















Bla hittade jag denna enorma väggplatta. Den är stämplad Ekeby 2036 på baksidan, och längst ner till höger finns en signatur: SM eller möjligtvis G M står det. Vem är det? Jag har ingen aning, nån annan som vet?





Försökte ta en bild på signaturen, men det blev mest blänk. 




En härlig blå-grön vas, också från Uppsala-Ekeby.



Saftkanna med 70-talsblommor.




Dukar får man aldrig för många av...


På vägen hem från Norrköping fick vi se en loppis som heter Nostalgiladan alldeles intill E4:an. Naturligtvis svängde vi in dit, och vilket ställe! Möbler, lampor o porslin från 50- och 60-talet i massor! Jag hade kunnat handla allt! Speciellt snygga soffor och fotöljer i teak är det inte ofta man ser. Nu var priserna tyvärr rätt höga, men de var prutbara märkte jag!





Jag gick omkring i lokalen, och plötsligt hängde den där, lampan som jag letat efter i ett par år! Den är SÅ snygg, och jag är jätteglad. Ny ska den dammas av och sättas upp på väggen i trappen så ska jag ta en bild och lägga ut. Här ligger den ju bara i soffan på sniskan. 






















Min dotter gjorde också ett lyckat köp nämligen sminkbordet på bilden (tur att vi har en stor bil). Visst är det snyggt. Spegelglasen behöver bytas ut, de är lite missfärgade, och så fattas det ett lådhandtag. Men det ska nog inte vara så svårt att få tag på.  Och som sagt, jag lyckades pruta en hel del både på lampan och bordet.
Dit kommer vi åka fler gånger, iallafall jag!

7 kommentarer:

  1. Lampan var underbar... Och sminkbordet.... Mmmm... Vilken tur att du och din dotter har liknande smak!:)

    SvaraRadera
  2. Om jag inte tolkar Ekebyboken helt tokigt så är det en väggplatta med namnet Vattenblad som ska vara gjord av Gunnar Nylund. Från 1972 och framåt...
    Kan signaturen vara GN?

    SvaraRadera
  3. 31*33 cm? Stämmer de måtten?

    SvaraRadera
  4. Mycket fint fick du tag i. Ett likadant sminkbord går på auktion här uppe den här veckan.Satt i går och beundrade det på visningen.

    SvaraRadera
  5. Jess: Ja den är 31*33 cm och M:et kan mycket väl vara ett N. Tack snälla du!
    Helena: Ja, jag och min dotter dreglar över samma saker på loppisar. Dock delar hon inte min förtjusning över det orange-bruna från 70-talet. De sakerna får jag ha för mig själv. Jag kan ju tala om att jag hade en teakpall i köket fram tills igår, den står numera vid hennes sminkbord. Och den passade faktiskt bättre där.
    Just nu är väl hennes största önskan en egen lägenhet så hon kan fynda ännu mer 50-talsmöbler.
    Khina: Slå till på sminkbordet vet ja! Du kan ju få det skitbilligt!

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd! Lampan och sminkbordet är het underbara! Och den blågröna Ekeby-vasen har jag för mig att det är Mari Simmulson som gjort. Gå in på www.upsala-ekeby.com och kika i UE-boken, där kan man lätt identifiera alla sina UE-fynd. :)

    SvaraRadera